تشخیص سل ریوی در تصاویر رادیوگرافی بیماران با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن

تشخیص سل ریوی در تصاویر رادیوگرافی بیماران با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن

مشخصات پروپوزال

عنوان فارسی پروپوزالتشخیص سل ریوی در تصاویر رادیوگرافی بیماران با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن
عنوان انگلیسی پروپوزال Diagnosis of pulmonary tuberculosis in radiographic images of patients using convolutional neural network
تعداد صفحات ۲۲
سال نگارش ۲۰۲۰
رشته  کامپیوتر 
قالب فایلWord
دانلود پروپوزال کلیک جهت دانلود پروپوزال

  فهرست مطالب پروپوزال تشخیص سل ریوی در تصاویر رادیوگرافی بیماران با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن

  1. بیان مساله اساسی تحقیق سل ریوی
  2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
  3. مرور ادبیات و سوابق مربوطه
  4. جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
  5. اهداف مشخص تحقیق
  6. سؤالات تحقیق
  7. فرضیه ‏های تحقیق
  8. روش شناسی تحقیق
  9. شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار
  10. جامعه آماری، روش نمونه‏ گیری و حجم نمونه
  11. روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ‏ها
  12. مراجع
تشخیص سل ریوی
بیان مساله
سل یک بیماری عفونی مزمن است که توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود و اغلب موارد محل ابتلا ریه‌ها می باشند اما اعضای دیگر بدن هم می توانند به آن مبتلا گردند. (, Sharma Sharma، ۲۰۲۰) این بیماری نهمین علت مرگ و میر در سراسر جهان و علت اصلی مرگ ناشی از عامل عفونی است که اخیراً بر HIV غلبه کرده است.
از این رو، سل از اهمیت بهداشت عمومی در سرتاسر جهان برخوردار است و مرگ و میر ناشی از سل در بین سالهای اخیر، ۶۱۶ میلیارد دلار ضرر در سطح جهانی به همراه داشته است. در صورت عدم اقدام جدی برای کاهش بیماری ، ضرر پیش بینی شده ۹۸۴ میلیارد دلار آمریکا برای دوره ۲۰۱۵-۲۰۳۰ برآورد شده است. همچنین سالانه حدود ۷ میلیارد دلار برای مراقبت و پیشگیری از این بیماری هزینه می شود. سل در مراحل اولیه بیماری به طور معمول علائم غیر اختصاصی دارد که ممکن است به راحتی با سایر بیماریهای اشتباه گرفته شود. بنابراین ، این بیماری می تواند برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی ، در بدن فرد وجود داشته باشد و پیشرفت کرده باشد.

تشخیص سل ریوی

تشخیص زودرس و درمان سریع برای شکستن زنجیره انتقال ویروس سل در جامعه بسیار مهم است. اما متاسفانه کنترل بیماری سل تا حد زیادی به رفارهای بیماران وابسته است. تاخیر در تشخیص موارد باز (عفونی) سل ریوی (PTB) باعث انتقال مداوم عفونت می شود. هر مورد ناشناس و همچنین هر تاخیر تشخیص، فرصتی از دست رفته برای کنترل شیوع بیماری است. تأخیرها همچنین احتمال بروز عوارض و مرگ و میر را در بیماران افزایش می دهند.
رادیوگرافی قفسه سینه بیمار یکـی از معمولی‌ترین و ارزانتـرین روش‌های بررسـی اولیه جهت تشخیص سل ریوی و نیز ارزیابی عوارض آن می‌باشد. اخیرا تکنولوژی‌های پردازش تصویر به کمک پزشکان آمده اند و تشخیص سل از روی این تصاویر را با دقت بیشتر و در زمان کوتاهی ارائه میدهند.

شبکه عصبی کانولوشن یکی از تکنیکهای جدید یادگیری عمیق است که برای دسته‌بندی و تشخیص تصاویر در مقیاس-بزرگ استفاده می شود. از این رو در این تحقیق یک چهارچوب جهت شناسایی خودکار سل ریوی در تصاویر رادیوگرافی بیماران ارائه می دهیم. (Bello و همکاران، ۲۰۱۹)

 برخی از مراجع

  • Boardman, N. J., Moore, T., Freiman, J., Tagliaferri, G., McMurray, D., Elson, D., & Lederman, E. (2020). Pulmonary tuberculosis disease among immigrant detainees: rapid disease detection, high prevalence of asymptomatic disease and implications for tuberculosis prevention. Clinical Infectious Diseases.
  • Bello S, Afolabi RF, Ajayi DT, Sharma T, Owoeye DO, Oduyoye O, et al.‌ Empirical evidence of delays in diagnosis and treatment of pulmonary Tuberculosis: Systematic review and meta-regression analysis.‌ BMC Public Health 2019; 19) 1 ) : 820.
  • Sharma, A., & Sharma, A. (2020). Automatic Detection of Tuberculosis using Image Processing and KNN Classifier. Studies in Indian Place Names۴۰(۶۰), ۱۱۲۰-۱۱۲۶٫
  • Bello, S., Afolabi, R. F., Ajayi, D. T., Sharma, T., Owoeye, D. O., Oduyoye, O., & Jasanya, J. (2019). Empirical evidence of delays in diagnosis and treatment of pulmonary tuberculosis: systematic review and meta-regression analysis. BMC public health۱۹(۱), ۸۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *